خرید شیر سماوری یا plug valve

  • امروزه یکی از انواع شیرهای صنعتی که وارد حوزه صنعت شده است شیر سماوری یا  plug valve می باشد. ساختار این نوع از شیرهای صنعتی به این صورت است که از چندین مجرای افقی شکل توخالی، صفحه ای در کنار دیسک هایی به شکل مخروط و یا استوانه ای طراحی شده اند. دیسک هایی که در این شیرها طراحی می شوند همان مسدود کننده های شیرآلات صنعتی هستند. شیر سماوری یا  plug valve تماماً دارای یک مجرا و یک درپوش می باشند.ساختار این شیرهای صنعتی نسبت به دیگر شیرها بسیار ساده تر است. لازم به ذکر است در هنگام خرید شیر سماوری یا  plug valve به این دقت داشته باشید که این شیرها دارای انواع مختلفی هستند.

    تجهیزات صنعتی پاسارگاد آرون با دارا بودن بیش از 10 سال سابقه کاری در فروش شیرهای سماوری به شما بهترین شیرها را نسبت به صنعت شما معرفی خواهد کرد. تمامی شیرهای سماوری تجهیزات صنعتی پاسارگاد آرون دارای استاندارهای جهانی است.

    شیرهای سماوری دارای انواع مختلفی می باشند

     

    یکی از انواع شیرهای صنعتی مسدود کننده که جهت عبور انواع سیالات مورد استفاده قرار می گیرد، شیر سماوری است. این مدل شیر، از دسته شیرآلات قطع و وصل به حساب می آید که در مدل های متنوعی برای کاربری های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. جهت آشنایی بیشتر با ویژگی و کاربرد این شیر لطفا تا انتهای مطلب با تجهیزات صنعتی پاسارگاد آرون همراه شوید.

    شیر سماوری چیست؟

    شیر سماوری که به آن پلاگ ولوو (Plug Valve) هم گفته می شود نوعی شیر مخرطی و دو شاخه است که به منظور باز و بسته کردن جریان در خطوط لوله مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از شیر با حرکت چرخشی، فرایند قطع و وصل را انجام می دهد. شیر سماوری، عبور جریان مستقیم از بدنه را با استفاده از یک عضو مسدود کننده که در واقع یک شاخه استوانه ای و یا مخروطی است، کنترل می کند. شیر سماری از یک دیسک استوانه ای یا مخروطی به همراه چندین مجرای توخالی تشکیل شده که با چرخاندن آن ها می توان جریان را کنترل نمود. همچنین این مدل از شیر با فراهم آوردن یک عبور مستقیم از درگاه، موجب می شود تا سیال با کمترین تلاطم بتواند با کمک شاخه بازشو به حرکت درآید. شیر سماری برای تغییر جریان و فشارهای متوسط بسیار مناسب می باشد. شیرهای سماوری از نظر ساختاری، حالتی ساده دارد و از نظر اقتصادی هم بسیار مقرون به صرفه می باشند.

    شیر سماری چگونه عملکردی دارد؟

    شیر سماوری از دسته شیرهای ربع گرد با حرکت چرخشی است که با استفاده از یک مجرا بند عملیات باز و بسته نمودن جریان را انجام می دهد. مجرابند یا همان پلاگ می تواند به صورت استوانه ای و یا مخروطی باشد، که نوع استوانه ای معمولا عملکردی محدودتر دارد. اگر مجرای عبوری هم راستا با جهت جریان باشد، شیر سماوری در حالت وصل و باز قرار دارد. و زمانی که مجرابند به حالت 90 درجه می چرخد، شیر در وضعیت بسته قرار می گیرد. به طور کلی این نوع از شیرها دارای دو نوع مجرا هستند اما با این حال تعداد مجراها با توجه به اهداف و کاربری می تواند سه یا بیشتر هم باشد.

    موارد استفاده از شیر سماوری

    شیر سماوری برای کنترل جریان در بسیاری از سیالات کاربردی می باشد و قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارد. اما با این حال برای عملکردهای دوغابی بسیار مناسب تر می باشد. از این مدل شیر می توان برای قطع و وصل نمودن جریان گازهای خورنده (مانند کلر)، گازهای خنثی (مانند بخار و هوا)، مایعات خورنده (مانند اسیدی و قلیایی)، مایعات خنثی (مانند آب و روغن)، دوغاب و … استفاده نمود. از شیر سماوری برای کنترل جریان در سوسپانسیون جامد و مایع کمتر استفاده می شود. شیر سماوری برای موارد زیر کاربرد دارد:

    خطوط لوله کشی نفت

    خطوط گاز طبیعی

    سیستم های انتقال آب و فاضلاب

    سیستم انتقال سیالات حاوی ذرات جامد

    سیستم انتقال جریانات پرفشار

    سیستم بخار، گاز و هوا

    کاربرد شیر سماوری در صنعت

    گرچه از شیر سماوری می توان در کاربری هایی با دما و فشار بالا استفاده نمود؛ اما برای کاربری هایی با دما و فشار پایین بیشترین کاربرد را دارد.

    به دلیل بالا بودن ظرفیت، برای کنترل جریان مستقیم قابلیت استفاده دارد، طوری که می تواند در سیستم خلاء متوسط کاربردی باشد.

    شیر سماوری به طور موثری توانایی مدیریت و کنترل سوخت مایع و گاز را دارد.

    شیر سماوری این قابلیت را دارد تا بتواند جریان هایی با دمای بالا را به خوبی و با ایمنی کامل مدیریت کند.

    از شیر سماروی می توان برای سیالاتی که حاوی ذرات معلق هستند هم استفاده نمود.

    مزیت شیر سماوری در صنعت

    توانایی ضد نشتی

    راحتی در باز و بسته شدن

    برخورداری از ساختمان ساده

    برخورداری از قیمتی اقتصادی

    هزینه تعمیر و نگهداری پایین

    انواع شیر سماوری و موارد مصرف آن

    در هنگام خرید شیر سماوری یا  plug valve به این موضوع دقت کنید که این شیرها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک برای یک صنعت طراحی شده است. به صورت کلی می توان گفت این شیرهای سماوری به 4 دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آن ها دارای مزیت های مختص به خود هستند که در ادامه تمامی آن ها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

    شیر سماوری به انواع زیر تقسیم می شوند که هر کدام با برخورداری از یکسری ویژگی برای کاربری های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند:

    • شیر سماوری روانکاری شده (روغنی)

    همان طور که شما می توانید از نام این شیرهای سماوری بفهمید، این شیرها با استفاده از مواد روغنی ساخته شده اند. این شیرها در طراحی خود از یک روغن پایه و بهبود دهندهٔ گران روی همانند آمورف و یا سیلیکافیوم ساخته شده اند. این روغن ها در بین سطح و نشیمن گاه بدنه تزریق می شوند تا بتوانند اصطکاک و شیارها را به صورت کامل بپوشانند. شیرهای سماوری روان کاری شده از مواد روغنی برای جریان سیال ها استفاده می کنند. لازم به ذکر است این شیرها سماوری باید بعد از گذشت 1 الی 2 دوره به صورت کامل آب بندی شوند. شما می توانید این نوع از شیرهای سماوری را در سیالاتی استفاده کنید که حاوی ذراتی با سایندگی ملایم هستند. کاربرد اصلی این شیرها در سامانه های لوله کشی گاز، صنایع بالادستی کثیف، شیرهای تخلیۀ از زیر، شیرهای کیکر مورد استفاده قرار می گیرند.

    در این نوع شیر به منظور درزبندی پورت ها و همچنین کاهش اصطکاک از یک ماده روان کننده ( مانند سلیس آمورف و دودی) استفاده می شود. این نوع از شیرهای سماوری برای مواردی که دارای ذرات نسبتا ساینده محلول در مایع هستند، بیشترین کارایی را دارند. به طور کلی برای عملیات غیر مستمر گزینه ای مناسب می باشند.

    • شیرهای سماوری روانکاری نشده

    از این نوع شیرها برای مواردی که انسداد شیر و احتمال جامد شدن جریانات وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. شیر سماوری غیر روان کننده به سه دسته بالابر، خط دار و همچنین آستر الاستومر تقسیم می شود. بیشترین کاربرد این شیر در بخش معدن، نفت و گاز است.

    شیرهای سماوری روان کاری نشده دارای یک بخش شیپوری شکل و یا مخروطی شکل هستند که این شیرها به عنوان یک گوه عمل خواهند کرد و یک غلاف پلیمری را به طرف حفره های بدنه فشار خواهند داد. این غلاف ها باعث می شوند که اصطکاکی که در بین مکانیسم سماوری و بدنه وجود داد به کمترین حد خود برسد. این شیرها در زمانی قابل استفاده می باشند که تجهیزات شما تعمیر و نگهداری کمی نیاز داشته باشد.

    کاربرد اصلی این شیرها می توان به فلورید هیدروژن، انسداد یا جامد شدن مایعات، سرویس های خاص در سولفور، مواردی که احتمال به دام افتادن وجود دارد اشاره کرد که مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است این شیرهای سماوری در زمینهٔ دما و سازگاری با مواد غیر فلزی دارای محدودیت های مختص به خود هستند. شیرهای سماوری روان کاری نشده دارای 3 نوع اصلی هستند که عبارت اند از:

    • شیر سماوری کاملاً صاف

    • شیر سماوری دارای غلاف الاستومر
    • شیر سماوری آسانسوری
    • شیرهای سماوری غیرمتمرکز (خارج از مرکز)

    طراحی این نوع از شیرهای سماوری به گونه است که یک نیم مجرا بند در آن استفاده شده است که مزیت این مجرا بند در کاربردهای این شیر خود را نمایان می کند. شیرهایی که دارای نشیمن گاه گشتاوری می باشند دارای این قابلیتی هستند که بسته شدن راحت تری را داشته باشند. استفاده این شیرها در حوزه گسترده ای است که میتوان به کنترل جریان و کاربردهای جداسازی اشاره کرد. کاربرد این شیرها را می توان به گل ولای و دوغاب،   آب های تمیز و کثیف، هوا، فاضلاب و… اشاره کرد.

    • شیر سماوری خارج از مرکز

    از این شیر برای کاربری هایی همچون فاضلاب، آب های کثیف، گل و لای و لجن که نیاز به نیروی آب بند بیشتر، مسدود سازی زیاد و یا حداقل اصطکاک را دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

    • شیر سماوری دوگانه

    شیرهای سماوری که به صورت دوگانه طراحی شده اند از قطعات مختلفی در طراحی خود استفاده کرده اند که این قابلیت را به این شیرها می دهد که انسداد و عبور دوگانه را داشته باشد؛ به زبان ساده تر این شیرها جریان دوگانه را به معنای واقعی میسر می سازد. در طی چرخش این نوع از شیرهای سماوری هیچ گونه تماسی بین آب بند و بدنه به وجود نخواهد آمد. در هنگامی که شیر بسته می شود قطعات کشویی شکل که بر روی بدنه طراحی شده اند مانع ساییدگی و خوردگی نشیمن گاه ها خواهد شد. این شیرها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که آلودگی محصول در کاربردهایی که نیازمند به جداسازی دوگانه نمی باشند جلوگیری می کند.

    شما می توانید تعمیرات و نگهداری شیرهای سماوری را در محل عملیات انجام دهید

    مزایای اصلی خرید شیر سماوری

    خرید شیر سماوری یا  plug valve دارای مزیت هایی می باشد که بهتر است شما را با این مزیت بیشتر آشنا کنیم. این مزایا عبارت اند از:

    • خرید شیر سماوری دارای طراحی بسیار ساده می باشند و قطعات کمی در طراحی آن مورد استفاده قرار گرفته است
    • شیرهای سماوری به آسانی باز و بسته خواهند شد
    • شما می توانید به راحتی این شیرها را در محل عملیات تعمیر و نگهداری کنید
    • گران روی این شیرها به صورت چشم گیری کم می باشد
    • شیرهای سماوری دارای عایق بندی بسیار مقاوم می باشند که در برابر نشتی ها از خود این مقاومت را نشان خواهند داد.

    اجزاء تشکیل دهنده شیر سماوری

    بدنه

    پلاگ

    استم

    عملگر آچاری

    شیر گریس خور

    درپوش فوقانی

    درپوش تحتانی

    قیمت شیر سماوری

    قیمت شیر سماوری متاثر از آیتم های مختلفی همچون جنس بدنه، نوع شیر (روانکاری و …)، تعداد پورت، نوع پورت، کاربری و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کاربردهای شیر سماوری و همچنین آگاهی از لیست قیمت انواع آن، می توانید با همکاران ما در فروشگاه آنلاین تجهیزات صنعتی پاسارگاد آرون در ارتباط باشید.

    تولیدمحتوا : آژانس دیجیتال مارکیتنگ فرمو

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای