شیر توپی

  • هر چه می گذرد، علم و تکنولوژی لحظه به لحظه پیشرفت های قابل توجهی دارد. به خصوص در حوزه ی صنعت، تا به امروز شاهد پیشرفت های چشم گیری به ویژه در صنایع مرتبط با سیالات بوده ایم. با روی کار آمدن شیرآلات صنعتی، تحول عظمیم در صنعت سیالات به وجود آمد. این شیرآلات انواع مختلفی داشته و با آلیاژها و متریال متخلفی ساخته می شوند. یکی از انواع پر کاربرد شیرها، شیر توپی است در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با  انواع آن آشنا کرده و نحوه خرید و قیمت آن را بیان می کنیم.

    شیر توپی یکی از انواع تجهیزات مورد استفاده برای انتقال آب و سایر سیالات است که به دلیل مزایای بی شماری که در بخش صنعتی دارد، از کاربرد فراوانی برخوردار می باشد. ساختار این شیر به گونه ای که به راحتی می توان جریان سیالات (نفت، گاز و …) را کنترل و یا مسدود نمود. از این رو وسیله ای کاربردی در بخش پالایشگاه ها و پتروشیمی ها به حساب می آید. این که شیر توپی چیست، چه مزیتی دارد و در چه بخش هایی مورد استفاده قرار می گیرد موضوعی است که در این مطلب از سایت tspasargad.com قصد داریم به آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، لطفا تا انتها با ما همراه شوید.

     

    شیر توپی چیست؟

    شیر توپی که به آن بال ولو (Ball Valve) و شیر گازی هم گفته می شود، در واقع نوعی شیر مخروطی است که مجرابند آن حالتی کره ای دارد و ساختار آن به گونه ای طراحی شده که برای هدایت و تنظیم انواع سیالات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شیر توپی از دسته شیرهای ربع گرد است که از قابلیت آبندی بالایی برخوردار می باشد. ربع گرد بودن ساختار این شیر، امکان چرخش 90 درجه ای را برای سیالات فراهم می آورد. شیر توپی در طرح و مدل های گوناگونی تولید می شود تا برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند، از این رو از تنوع بالایی در بازار برخوردار هستند.

    شیر توپی یا به عبارت دیگر بال ولو (Ball Valve) یکی از مهمترین و پر کاربردترین شیرها در صنایع پتروشیمی است که برای انسداد و تنظیم جریان سیالاتی نظیر نفت، گاز، بخار و سایر سیالات صنعت پتروشیمی استفاده می گردد. این شیرآلات دارای یک گردی توپ مانند درونش است و این توپ مجرای بازی دارد. هنگامی که این مجرا با دو انتهای شیر در یک راستا قرار می گیرد، راه عبور جریان کاملا بار است. زمانی که مجرا بر انتهای دستگاه عمودی می شود، جریان سیال به طور کامل قطع می گردد. در واقع  این محصول زمانی عمل می کند که به اندازه 90 درجه بچرخد.

    عملکرد شیر توپی چگونه است؟

    در شیر توپی، بخشی که وظیفه مسدود کردن را بر عهده دارد به صورت یک کره سوراخ دار می باشد که به صورت ربع گرد حول سیالات می چرخد. چنانچه سوراخ عمود بر جریان باشد، نشان دهنده بسته بودن شیر است و هم راستا بودن این سوراخ با جریان بدین معناست که شیر باز می باشد. از آنجایی که شیر توپی از دسته شیرآلات قطع و وصل جریان به حساب می آید، نیمه باز بودن می تواند به عملکرد و ساختار آن آسیب وارد نماید.

    ساختار شیر توپی

    شیر توپی از نظر ساختاری داری یک عضو مسدود کننده کانال است که به صورت کره ای و یا نیمه کره ی می باشد. این بخش حرکت 90 درجه ای دارد و وظیفه آن نیز باز و بسته نمودن شیر برای کنترل سیالات می باشد. بر روی این توپک کره ای، یک سوراخ وجود دارد که موقعیت قرار گیری آن باز و بسته بودن شیر را تعیین می کند. همچنین این قبیل از شیرها از سیستم تزریق گریس برخوردار می باشند و در صورت نشتی با تزریق گریس می توان جلوی آببندی آن را گرفت.

    کاربرد شیر توپی

    همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم بال ولو های کاربردهای زیادی را در صنایع داشته و نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا می کنند. شیرهای توپی معمولاً در صنعت الکترونیک،  صنایع خودروسازی و در اتومبیل، صنعت چاپ، پلاستیک، نساجی، صنایع فلزی، دارویی، غذایی و همچنین صنایع شیمیایی به کار می رود.

     

    با توجه به این که وظیفه کنترل جریان سیالات را بر عهده دارند و با ساختار خود موجب مسدود و یا باز شدن کانال عبور سیالات می شوند، قابلیت کاربرد در بخش های زیر را دارند:

    صنعت داروسازی

    صنعت نساجی

    صنعت پتروشیمی

    پالایشگاه های نفت

    صنعت پلاستیک

    صنعت خودرو سازی

    صنعت اطفاء حریق

    صنعت کشتی

    صنعت الکتریکی

    صنعت هیدرولیکی

    صنعت چاپ

    علاوه بر آن می توان به کاربرد این شیرآلات در زندگی روزانه ما نیز اشاره کرد.  در سینک ظرف شویی و شیرهای آب، داخل ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی، شومینه و یخچال به کار می رود.

    بال ولو ها انواع مختلفی دارند که هر یک در صنایع و جاهای مختلفی به کار می روند، در ادامه چند نوع  شیر توپی را معرفی می کنیم.

    مزایای استفاده از شیر توپی

    عدم نیاز به سیستم روانکاری

    تغییر مسیر جریان با استفاده از شیر توپی چند راهی

    قابلیت استفاده در حالت یک ربع (نیمه باز)

    عدم افت فشار

    سبکتر از سایر شیرآلات مشابه

    قابلیت نصب آسان

    نگهداری آسان و تعمیر کم هزینه به دلیل برخورداری از ساختمان ساده

     

    آشنایی با انواع شیر توپی بر اساس بدنه

    شیر توپی یک تکه

    ساده ترین نوع شیر توپی است که قیمت پایینی هم دارد. این نوع شیر ساختمان یکپارچه ای دارد و دو بخشی که در برگیرنده توپی هستند از طریق فرایند جوش و یا پرس به هم متصل شده اند. کاربرد این شیرها برای موارد ساده و کم دردسر است.

    شیر توپی سه تکه

    این مدل شیر در مقایسه با نوع یک تکه گرانتر است و تکه های آن از طریق پیچ به هم متصل شده اند. این ویژگی یعنی پیچ و مهره بودن قطعات، مزایایی از جمله مونتاژ و دمونتاژه ساده و همچنین سهولت در تعمیر را به دنبال دارد.

    شیر توپی چند تکه

    بدنه این نوع از شیرآلات از یک، دو و یا سه تکه ساخته شده که از طریق پیچ و مهره به هم متصل می شوند. به خاطر پیچ و مهره بودن، تعمیر بسیار آسانی دارند.

    شیر توپی با بدنه تمام جوش

    این نوع از شیرها، ساختاری یکنواخت دارند و به خاطر جوشی بودن بدنه، تعمیر آن ها در بسیاری از موارد غیر ممکن می باشد. از مهمترین ویژگی این شیر توپی می توان به قابلیت استفاده در خطوط دفنی (زیر زمینی)، قابلیت استفاده برای فشارهای بالا و طول عمر بالا اشاره نمود.

    آشنایی با انواع شیر توپی بر اساس طراحی

    Floating

    توپی در این مدل، حالتی شناور دارد که از قابلیت جابه جایی برخوردار می باشد.

    Trunnion

    ترونیون شیرهایی با فشار عملیاتی بالا و قطر زیاد هستند که از قابلیت جابه جایی برای آبندی هم برخوردار می باشند.

    Reduced Bore

    اغلب شیرهای توپی دارای چنین طرحی هستند. چنانچه قسمتی که سیال از آن عبور می کند کوچکتر از اتصال به لوله باشد، افت فشار وجود خواهد داشت.

    Full Bore

    بر عکس مدل قبل، سطح عبور کننده سیال هم اندازه با قسمت متصل به لوله است بنابراین از نظر مکانیکی تمیز کردن آن ها به راحتی انجام می گیرد.

     

    شیر توپی فشار بالا

     

    یکی از انواع بال ولو ها که در بخش ها و صنایعی استفاده می شوند که نیازمند تحمل فشار بالا، حجم زیاد و دمای خیلی خیلی زیادی که حتی از 480 درجه نیز بالاتر می رود، باشد، بال ولو فشار بالا است. بدنه بال ولو ها فشار بالا که در مجراهای بسیار بزرگ استفاده می گردد، از جنس فورج ساخته شده با بدنه اسپیلت 2 یا 3 قطعه است.

     

     

    شیر توپی پلیمری

     

    نوعی شیرتوپی که در ساخت آن از مواد پلیمر Upvc استفاده می شود، شیر توپی پلیمری است. یوپی‌وی‌سی بال ولو ها می توانند به لوله ها و اتصالات Upvc  در سایزهای مختلف متصل شده و فشار تا 10بار را تحمل می کنند. لذا برای سیستم های انتقال آب، بخش کشاورزی و آبیاری قطره ای و بارانی کاربرد دارند. همچنین به خاطر مقاوم بودن در برابر مواد شیمیایی و قلیانی، رسوب گیری بسیار پایین و نصب و راه اندازه سریع و آسان شیر توپی پلیمری، می توان از آن در صنعت نیز استفاده کرد.

    شیرهای توپی پلیمری سازگار با انواع لوله های آهنی، گالوانیزه، پلی اتیلن و سایر لوله ها سازگار بوده و همچنین در برابر UV خورشید مقاومت بالایی دارد.

    شیر توپی گاز

    حتی اگر در صنعت نبوده و تا کنون شیرآلات صنعتی را از نزدیک مشاهده نکرده باشید، حتماً شیر توپی گاز را در منازل خود دیده اید. چرا که یکی از متداول ترین کاربردهای شیرهای توپی در خطوط لوله گاز است. حتی این کاربرد موجب شده که بعضاً به شیر توپی نام دیگر شیر گازی نیز الصاق گردد.

    در کل بال ولو ها دارای طول عمر بسیار بالایی بوده و تعمیر و نگهداری ساده و کم هزینه ای دارند. به همین دلیل است که گستره ی کاربردی زیادی داشته و در جاها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

    خرید و قیمت انواع شیر توپی

    برای خرید این نوع از شیرها بایستی به آیتم های مختلفی اعم از فشار جریان، دمای سیال، جنس بدنه، تعداد مجرا و … توجه داشت. چنانچه قصد خرید این شیر کاربردی را دارید می توانید به شرکت تجهیزات صنعتی پاسارگاد آرون مراجعه نمایید. همچنین با استفاده از اطلاعات تماسی که در همین سایت درج شده می توانید با کارشناسان این شرکت جهت مشاوره و خرید ارتباط برقرار نمایید.

    شما می توانید برای استعلام قیمت و خرید شیرهای توپی در انواع مختلف، با متخصصان شرکت تجهیزات صنعتی پاسارگاد آرون تماس حاصل فرمایید تا ضمن کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع شیرهای توپی از لحاظ متریال ساخته شده، کاربرد، سایز و غیره، قیمت انواع بال ولو را نیز دریافته و برای خرید اقدامات لازم را انجام دهید. شرکت تجهیزات صنعتی پاسارگاد آرون پیشرو در ارائه انواع شیرآلات صنعتی با مناسب ترین قیمت ها و بهترین خدمات پس از فروش در خدمت خریداران محترم می باشد.

    تولید محتوا و سئو توسط کانون تبلیغاتی فرمو

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای