شیر دروازه ای بررسی دقیق و خرید آنلاین

  • یکی از انواع شیرآلات موجود در بازار، شیر دوازه ای است که از کاربرد فراوانی در بخش صنعتی برخوردار می باشد. این شیر با حرکت خطی که دارد جریان را به طور کامل وصل و یا قطع می کند اما برای کنترل و تنظیم دبی، چندان کارایی ندارد. در صنایع مختلف همچون نیروگاه، پالایشگاه و سیستم انتقال آب و فاضلاب کاربرد دارد. در این مطلب از سایت تجهیز صنعت پاسارگاد قصد داریم بیشتر در مورد شیر دروازه ای صحبت کنیم تا با شناخت کافی بتوانید برای خرید اقدام نمایید.

    عصر حاضر، عصر صنعت، علم و تکنولوژی است و کسانی که امروزه در صنعت فعال هستند، به دنبال اطلاعات دقیق از ابزار آلاتی هستند که در حوزه فعالیت آنها کاربرد دارد. چرا که هر خریدی در صنعت نوعی سرمایه گذاری به حساب می‌ آید و اگر صنعتگر هنگام خرید اطلاعات کامل و درستی نداشته باشد، در واقع در سرمایه گذاری‌اش با شکست مواجه خواهد شد. در کل صنایعی که با سیالات در طیف‌های مختلف سر و کار دارند، معمولا از شیرآلات مختلفی در  صنعت خود بهره‌مند می‌ گردند. در این بخش می‌ خواهیم اطلاعات جامعی را در مورد شیرهای دروازه ‌ای در اختیار خریداران محترم قرار دهیم. تا با شناخت کافی نسبت به خرید اقدام نمایند.

    شیر دروازه ای چیست؟

     

    در بخش های صنعتی هر جا که نیاز به قطع و وصل جریانی باشد، از انواع شیرآلات استفاده می شود که یکی از آن ها، شیر دورازه ای است. این شیر که به گیت ولو و شیر کشویی هم در بازار شهرت دارد به طور گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شیر دروازه ای عموما برای سرویس های کاملا بسته و یا باز طراحی و تولید شده است از این رو از دسته شیرآلات قطع و وصل به حساب می آید و برای کنترل و تنظیم جریان کارایی ندارد.

    اگر این نوع از شیرها در حالت نیمه باز قرار بگیرند به علت ایجاد لرزش موجب اختلال در مسیر جریان می شوند. وقتی که دیسک شیر کشویی کاملا باز می شود بدون این که با سیال برخورد نماید از جلوی آن کنار می رود. به همین دلیل افت فشار در این قبیل از شیرها نادیده گرفته می شود. تعمیر و نگهداری آسان نشیمنگاه، تعویض سریع و راحت کشوی نشیمنگاه و سهولت در باز و بسته کردن یاتاقان از مهمترین مزایای شیر دروازه ای می باشد.

    در بخش ‌های صنعتی که نیاز به قطع و وصل جریان سیال ‌باشد، از نوعی شیر مخصوص به نام شیر دروازه ‌ای یا گیت ولو (Gate valve) استفاده می‌ شود. این نوع شیر که با نام دیگر شیر کشویی نیز شناخته می ‌شود، دارای حرکت خطی است لذا برای تنظیم دبی جریان مناسب نیست. گیت ولو دو حالت کاملاً باز یا کاملاً بسته را دارد و در حالت نیمه باز باعث به وجود آمدن لرزش در مسیر جریان شده و اختلال ایجاد می کند. دیسک گیت ولو زمانی که کاملاً باز است، از جلو سیال کاملاً کنار رفته و هیچ برخوردی با آن ندارد به خاطر همین ویژگی است افت فشار در مسیر جریان بسیار کم و قابل چشم پوشی است.

    اما آنچه که حائز اهمیت است، زمانی است که شیر دروازه ای بسته است. در این زمان باید دور دیسک با استفاده از نوعی واشر که مخصوص شیرهای دروازه ای است آب بندی شود.

    کاربرد شیر دروازه ای: همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم شیر دروازه ای در خیل عظیمی از صنایع که با سیالات سر و کار دارند مانند نیروگاه‌ ها، صنایع فرآیندی و دستگاه های آب و فاضلاب کاربرد دارد و آن را برای قطع و وصل کردن جریان سیال به کار می برند. اما همان طور که قبلاً اشاره شد، یا استفاده از گیت ولو نمی توان قدرت و سرعت جریان و فشار را تنظیم کرد. در کل شیرهای دروازه ای در مایعات ویسکوز، روغن های سنگین و سیالات غیرقابل اشتعال استفاده می گردد.

    کاربرد شیر دروازه ای

    کاربرد این شیر برای قطع و وصل نمودن جریان است و قابلیت تنظیم دبی را ندارد. بعد از شیرهای پروانه ای، شیر دروازه ای در هر جایی که نیاز به باز و بسته شدن جریان گاز و مایع باشد، بیشترین کاربرد را دارد. همچنین به دلیل افت فشار پایین، از قابلیت استفاده بالایی در قطع و وصل نمودن خطوط طولانی برخوردار است. شیر دروازه ای در صنایع مختلفی به ویژه سیستم آب و فاصلاب، نیروگاه ها و همچنین صنایع فرایندی مورد استفاده قرار می گیرد.

    انواع شیر دروازه ای

    شیرهای دروازه‌ ای با توجه به نوع آب‌ بندی که در آن به کار رفته سه نوع مشخص دارد:

     


    شیر دروازه ‌ای چاقویی

    عملکرد این نوع شیر که با نام شیر گویتینی یا گیت ولو کنفی  (Knife gate valve) نیز شناخته می ‌شود، به این صورت است که دیسک به صورت عمودی از جلوی مسیر سیال کنار می رود، همین ویژگی موجب شده تا برای سیالاتی که ذرات معلق زیادی در خود دارند مانند فاضلاب، صنایع غذایی و بهداشتی به کار رود. از شیر چاقویی که دارای عملگر پنوماتیک و هیدرولیک است، برای مکانیزه کردن خط تولید استفاده می‌شود.

     

    شیر دروازه‌ای رزوه بلند

    در این نوع شیر، بر روی قطعات متحرک، رزوه های بلند طراحی شده که به جهت آب‌ بندی بیشتر در مقابل فشارهای زیاد است و چنین طراحی ای متناسب با خطوط زیرزمینی است. با همه این تفاسیر یکی از معایب شیرهای رزوه بلند، گیر کردن اجسام جامد و سخت معلق خط لوله در نشیمن و ضعیف شدن آب‌ بندی است. که این عیب در شیرهایی که نشیمن آنها لاستیکی است با در نظر گرفتن محلی برای ته‌نشین شدن رسوبات، رفع شده است.

    شیر دروازه ‌ای موازی

    قطعه متحرک این نوع شیر از اتصال یک یا دو دیسک موازی تشکیل شده و نشیمنگاه شیر عهده دار عملیات آب بندی است. دو نوع طراحی برای نشیمن‌ ها در نظر گرفته می‌ شود. طراحی نوع اول متحرک است یعنی فشار آب موجب فشرده شدن نشیمن آب ‌بندی به سطح دیسک می گردد. در حالت دوم طراحی، درقسمت پشت نشیمن ‌های آب ‌بندی‌کننده فنرهایی قرار می گیرد و یک فشار ثابت را تمام مدت به سطح دیسک وارد می‌ کنند. طراحی خاص این نوع شیر، امکان عبور سیال را با سرعت زیاد فراهم می‌کند.

    انواع شیر دروازاه ای بر اساس نحوه عملکرد

     

    شیر دروازه ای با محور ثابت

    در این نوع از شیرآلات محور در بخش بالایی، پیچ می گردد و فلکه در آن با محور به صورت یک تکه ساخته می شود. به دلیل قرار گرفتن رزوه در بدنه، کمترین ضربه به این بخش وارد می گردد. که این ویژگی در واقع یک مزیت به حساب می آید.

    شیر دروازه ای با محور متحرک

    با چرخاندن فلکه، محور و کشو به طور همزمان به حرکت در می آیند، از این رو به شیرهای دروازه ای متحرک معروف هستند. در این مدل وقتی که شیر باز هست، بخش رزوه شدن آن قابل رویت می باشد، بنابراین امکانی را به کاربر می دهد تا بتواند باز یا بسته بودن شیر را تشخیص دهد.

    اجزاء شیر دروازه ای

    از قسمت های تشکیل دهنده شیر دروازه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    بدنه

    بدنه در واقع بخشی از شیر دروازه ای است که به تجهیزات و اقلام متصل می شود. بدنه از طریق فلنج، پیچ و یا دنده می تواند متصل شود.

    فلکه

    فلکه بخشی از شیر دروازه  است که کاربر با کمک آن  می تواند عملیات باز و بسته شدن را انجام دهد.

    بونت

    بونت از دیگر بخش های مهم شیر دروازه ای است که قسمت متحرک را در درون خود قرار داده است. این بخش از طریق پیچ، فشاری، جوشی و یا پیچ و مهره ای به بدنه شیر کشویی متصل می شود.

    استم

    از دیگر بخش های مهم شیر دروازه ای می توان اشاره ای به استم نمود که به دو پیچ بیرونی (نوع بالا رونده) و پیچ داخل (نوع غیر بالا رونده) تقسیم می شود.

    دیسک

    این بخش با توجه به نوع سیالی که انتقال می دهد می تواند از جنس چدن، فولاد و یا پلاستیک ساخته شود.

    سیت

    سیت شیر دروازه ای در واقع همان نشیمنگاه است که در جنس نرم (لاستیکی و پلیمری) و جنس سخت (فلزی) در بازار موجود است.

    تریم

    به مجموعه ای از قسمت های شیر دروازه ای که موجب آب بندی می شوند، تریم گفته می شود. این قسمت ها شامل دیسک، استم و سیت رینگ ها هستند.

    قیمت و خرید شیرآلات دروازه ای

    قیمت شیر دروازه ای با توجه به جنس شیر، سایز، طرح، نوع کاربری و … متغیر می باشد. از این رو برای استعلام قیمت جهت خرید می توانید با شماره تلفن هایی که در همین سایت درج شده با کارشناسان فروش ما در تجهیز صنعت پاسارگاد ارتباط برقرار نمایید. 

    در تهیه‌ی شیرآلات دروازه ای از مواد و آلیاژهای مختلفی استفاده می شود، لذا تنوع محصولات از نظر نوع آلیاژ به کار رفته، سایز، موجب رویارویی شما خریدار عزیز با طیف وسیعی از انواع شیر در طرح ها، سایزها و با متریالهای متفاوت می گردد. لذا جهت استعلام قیمت محصول مورد نظر خود و اقدام مناسب برای خرید با تلفن همراه 09125956319 و یاشماره های 02136055218 و 02133981274تماس حاصل فرمایید، کارشناسان ما در امر فروش شیرهای دروازه ای شما را برای یک خرید مطمئن راهنمایی می کنند.

    تولید محتوا و سئو توسط کانون تبلیغاتی فرمو

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای